Eli-Balans

Adviseuze voor gezonde voeding, kindervoeding en beweging

Beste allemaal,


langs deze website wens ik u een Gelukkig en Gezond 2021 toe.


Een goede gedachte is:

"2021. Verwacht niet bijzondere momenten maar maak van een moment Bijzonder"!!


Wat ik heb geschreven is ter informatie.



Dit is alleen tijdens de Coronavirus.


In verband met de situatie rondom het coronavirus is mijn werkwijze gewijzigd. Je kunt je telefonisch aanmelden voor een intake. Je kunt weer naar de praktijk komen. Daarbij zal ik de richtlijnen van het RIVM strikt opvolgen. Wanneer u verkouden bent of u zich niet lekker voelt blijf thuis. Handen wassen bij binnen komst. als u een afspraak heeft kom dan 5 min van te voren. Op dit moment mag ik weer meer mensen helpen bij mij in de praktijk.



Let op we zitten weer in een situatie van Corona.

Blijf bewegen, maak elke dag een wandelingetje.

zorg dat je gezonde voeding tot je neemt.

Geen melk chocola wel mag u alleen pure chocola terwijl het wel heel lekker is maar pas op voor je het weet is dat te laat. pak 2 x per dag fruit of komkommer, cherry tomaatjes is ook heel goed.


Hoe drink ik voldoende bij warm weer?

Als het warm zomerweer is, zweet je meer dan anders. Het is daarom belangrijk meer water te drinken om uitdroging te voorkomen. Maar wat is voldoende en waar moet je verder op letten?

Wanneer je minder plast dan gebruikelijk of je urine donker van kleur is, heb je te weinig gedronken. De kans bestaat dat je uitdroogt. Bij uitdroging zweet je minder dan anders. Je kunt daardoor een licht gevoel in het hoofd krijgen en zelfs flauwvallen.

Elk uur een glaasje water

Een volwassene heeft per dag ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht uit dranken nodig. Met warm weer is het goed om ten minste 2 liter water te drinken. Niet iedereen krijgt als vanzelf dorst als je minder dan de aanbevolen hoeveelheid drinkt. Neem daarom ieder uur een glaasje water, ook als je nog geen dorst hebt.


Zorg dat je water bij je hebt

Water is de beste keus: goedkoop, het bevat 0 calorieën en het komt gewoon uit de kraan. Vul thuis een flesje water en neem het mee als je op pad gaat. Zo heb je altijd water bij je onderweg, ook als je in een file komt te staan of de bus en trein zijn erg vertraagd.

Suikerrijke frisdranken en alcohol

Het is niet slim om je dorst te lessen met suikerrijke dranken, zoals cola, sinas of sap. Daar zitten veel calorieën in. Kies liever voor water, thee en koffie. Koffie drijft geen vocht af, maar alcohol wel. Drink je op een warme dag een drankje met alcohol, dan kun je het beste naast ieder glas alcohol een glas water drinken. Je kunt je water een natuurlijk smaakje geven door er bijvoorbeeld stukjes fruit aan te voegen.

Maak water lekker met fruit!

Extra zout onnodig

Het is niet nodig om bij warm weer extra zout te eten. Wie erg veel en lang zweet, verliest meer zout. Maar als je verder gewoon eet, wordt dat verlies vanzelf weer aangevuld.

Extra letten op 70-plussers

Bij ouderen werken de nieren minder goed. Zij moeten daarom dagelijks ongeveer 1,7 liter per dag drinken en bij warm weer meer dan 2 liter. Let extra goed op ouderen die minder zelfredzaam zijn. Ook ouderen die kampen met urine-incontinentieproblemen, obstipatie of andere ziekten, zijn kwetsbaar.

Extra aandacht voor baby’s

Baby’s die alleen borstvoeding krijgen, hoeven geen extra water uit een fles te krijgen. Dat kan zelfs nadelig zijn, omdat het kind dan misschien minder melk bij de moeder drinkt. Bij warm weer wordt moedermelk vanzelf wateriger. Leg je kindje gewoon wat vaker aan.

Geef je je kindje flesvoeding?

Dan kun je tussendoor wel een paar lepeltjes water geven bij warm weer. Vraag advies bij het consultatiebureau als je kind diarree heeft of als je je zorgen maakt of het genoeg drinkt. Vanaf 6 maanden gaat je kindje steeds meer andere dingen eten en drinken. Je kunt tussendoor water geven of bijvoorbeeld wat lauwe vruchtenthee zonder suiker.



Overgewicht en afvallen hier kun je een afspraak voor maken.


Ook kan ik u aanbevelen om recepten te vragen via: www.thuiskokenzundert.


Zelf kan ik daar ook voor zorgen. eli-balans@live.nl is mijn email adres.






Bel mij om een afspraak te maken. 1 op 1: telefoon nummer is:

0620908493

Graag wil ik me even voorstellen

Mijn naam is Elianne Koetsenruijter – de Winter, ik ben getrouwd en heb twee kinderen die inmiddels ook getrouwd zijn en of samen wonen, en ben inmiddels oma van vier kleinkinderen. Ik ben woonachtig in Zundert en ben geboren in Zeeuws Vlaanderen, te Sint Jansteen.


Ook mijn kinderen hebben problemen gehad met voedingsallergie. Toen al bleek ik interesse te hebben voor voeding en wat dit kan doen voor de gezondheid.

Ook voor volwassenen en kinderen. vele kinderen hebben een melk allergie.

Daar zijn heel veel producten voor zodat ze alles goed kunnen blijven eten en drinken.


Lees meer over mij >

Eli-Balans geeft advies voor



Zwangerschap

Zuigelingen

Kleuters


Lees meer >



Jeugd/Adolescenten

volwassenen/ouderen:

Beweging:

Nordic Walking is een goede bewegingssport

voor iedereen groot en klein.


Lees meer >